با توجه به سوالات زیاد مبنی بر قانونی بودن سیستم آی نوتی تصمیم گرفتیم تا چگونگی و عملکرد این وب سایت را بررسی کنیم.

قبل از اینکه شروع کنیم بیاد داشته باشید که بررسی سیستم آی نوتی بیش از اینکه به مباحث بازاریابی شبکه ای مربوط باشد به حوزه فناوری اطلاعات مربوط است.

و از آنجایی که شخص بنده بعد از شنیدن صحبت های مربوط به آینوتی تصمیم بر تحقیق جامع در مورد عملکرد این سیستم گرفته و این مقاله حاصل برداشت از تحقیقات تخصصی حوزه ی آیتی و کمک از سایت ایرانین ام ال ام میباشد.

ادامه این مطلب 

آی نوتی چیست؟ چگونه کار می کند؟

در این بخش آنچه که برای شما شرح می دهم برگرفته از اطلاعات بازاریابان و توضیحات خود این شرکت در سایتشان است.

ساختار کلی اعضا در این سیستم بصورت شبکه ایست، به این شکل که در آی نوتی شما به رایگان ثبت نام می کنید که برای ثبت نام نیاز به کد معرف است.

پس از ثبت نام، این امکان برای شما فراهم می شود که می توانید کدهایی  را که به عنوان کد CRM معرفی شده اند را رزرو و خریداری کنید. 

بیشتر بخوانید : CRM چیست ؟

در واقع افرادی که در آی نوتی عضو هستند نقش بازاریاب را ایفا می کنند که باید این کدها را به شرکت ها و یا کسب و کارهای دیگر عرضه کنند.

قیمت این کدها با توجه به تعداد و نوع کاراکترها متفاوت است و قیمت آن از 100 هزار تومان شروع می شود و تا 600 هزار تومان به فروش می رسند.

پس از اینکه یک شرکت یا هر کسب و کاری یک کد برای خود تعریف کرد، از این پس هر کس کد مورد نظر را به شماره 10008590 ارسال کند اطلاعاتی نظیر آدرس، شماره تماس و یا هر اطلاعات دیگری برای شخص مورد نظر پیامک می شود که در واقع فعالان این سیستم از آن به عنوان کارت ویزیت آنلاین نام می برند.

پس از ثبت نام و یا خرید کد CRM شخص می تواند از خدمات پیامکی یا به اصطلاح CRM هم بهره مند شود که از جمله آنها :

ارسال پیامک تبلیغاتی براساس شهر یا منطقه

ارسال پیامک به مشتریان در تاریخ های معین

ارسال پیامک بر اساس جنسیت مشترکین تلفن همراه

و ... اشاره کرد 

نکته : البته برای ارسال پیامک می بایست حساب کاربری خود را شارژ کرده و مبلغ مورد نیاز برای ارسال پیامک در حساب کاربری ما موجود باشد.

در بخش اول طرح درآمد زایی هر بازاریاب به ازا فروش هر کد 30 درصد مبلغ را به عنوان پورسانت دریافت می کندو همچنین در بخش دوم  به ازای شارژ حساب مشتریان نیز 10 درصد پورسانت دریافت خواهد کرد.

و بخش نهایی کسب درامد مربوط به پاداش کارشناسان فروش می باشد و در این پاداش 15 درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش کدهای CRM و همچنین 5 درصد از حجم فروش کل شرکت در بخش شارژ پنل های پیامک طبق فرمولی بر اساس دست های سبک و سنگین و میزان فروش ماه شرکت و میزان امتیازات کسب شده  بین بازاریابان تقسیم می شود.

برای دریافت این پورسانت باید حداقل شارژ 30 هزار تومان پنل پیامکی در ماه صورت بگیرد.

البته شروط دیگری نیز برای دریافت این پورسانت وجود دارد که در این مطلب جای بحث نیست.

تا اینجای کار سعی کردیم بصورت خلاصه فعالیت این سایت را شرح دهیم اما برای بررسی دقیق این سیستم با wtomlmblog همراه باشید.

آیا آی نوتی غیر قانونی است؟

صحبت ها درباره فعالیت یا عدم فعالیت شبکه ای آی نوتی بسیار است. روش اول و دوم کسب درآمد این سیستم قطعا شبکه ای محسوب نمی شود چرا که نحوه محاسبه تنها از سطوح یک صورت می گیرد و همه ما می دانیم روش تک سطحی از آن به عنوان همکاری در فروش یاد می شود و نیازمند مجوز بازاریابی شبکه ای نیست.

اما در روش سوم میزان حجم پورسانت رابطه مستقیمی با میزان حجم فروش کل سازمان دارد و این خود جای بحث دارد.

اگر از شخص بنده بپرسید بنده می گویم روش سوم کسب درآمد آی نوتی 100% شبکه ای است اما اینکه بتوان به لحاظ قانونی اثبات کرد بحث متفاوتی است.

متاسفانه کشور ما در زمینه بازاریابی شبکه ای دارای قوانین کاملی نیست و لذا با توجه تجربه های اخیر نمی توان به ساختار قانونی و همچنین برخورد با آن دلخوش بود.

اما مشکل اصلی آی نوتی در فعالیت شبکه ای آن نیست، برای همین نیز بنده علاقه ای به بررسی نحوه کسب درامد آن و همچنین بررسی قانونی بودن آن ندارم و لذا در ادامه ایرادات اصلی آن را بررسی خواهیم کرد.

آی نوتی دقیقا چه چیزی هست؟

بر اساس بسیاری از مطالب منتشر شده توسط سایت این شرکت و همچنین فایل های صوتی که توسط مدیران و بازاریابانشان منتشر شده است، این دوستان مواردی را ادعا می کنند که بسیار سطحی و در برخی موارد حتی خنده دار است.

1) در این سیستم افراد در حال بازاریابی خدماتی هستند که هیچ ارزش مالی ندارد و لذا از فقر اطلاعاتی عموم مردم در جهت منافع شخصی سو استفاده می کنند; که در ادامه بررسی میگردد.

2) تنها چیزی که در این سیستم یافت نمی شود صداقت است، برای مثال یک کد رو به اسم کارت ویزیت آنلاین به عموم مردم با قیمت های واهی به فروش می رساند که چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ شرعی کار غلطی است. مورد بعدی هم که در مقاله اشاره میشود دروغ های این سیستم در رابطه با تعداد بازدیدکنندگان سایتشان و... گویای همه چیز است.

1) CRM) Customer Relationships Management)  

  • سیستم مدیریت ارتباط مستقیم با مشتری

سی آر ام یا همان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مهمترین مفاهیم در حوزه بازاریابی و فروش است که در تمامی شرکت های معتبر دنیا نیز پیاده سازی شده است. شرکت های مختلف نیز از سیستم های نرم افزاری مختلفی در این حوزه استفاده می کنند که برای مثال یکی از معروفترین آن ها محصول شرکت ماکروسافت بنام Dynamics 365 است.

توضیح بیشتر در رابطه با CRM را از اینجا بخوانید

 اما سوال اصلی اینجاست که آیا در سال 2017 می توان یک پنل پیامکی را CRM محسوب کرد؟

همه مواردی که جز مزایای سیستم پیامکی آی نوتی مطرح می شود جز حداقل های هر سیستم پیامکی است که سال هاست راه اندازی شده اند و به هیچ عنوان نمی توان از آن به عنوان یک CRM یاد کرد.

باز هم تاکید می کنم که این یک سیستم پیامکی ساده است، نه بیشتر و نه کمتر.

همه ما می دانیم که مدتهاست تبلیغات پیامکی تاثیر خود را از دست داده اند و امروزه بسیاری از بزرگان بازاریابی معتقدند که استفاده از روش های سنتی در تبلیغات می تواند آسیب جدی به هر کسب و کاری وارد کند.

خود شما تا به حال چند بار به اینگونه تبلیغات اهمیت داده اید؟

باید توجه داشت که بسیاری از خطوط تلفن همراه حتی بخش پیامک تبلیغاتی آنها بسته شده است و اصلا اینگونه پیام ها توسط بسیاری دریافت نمی شود و حتی به فرض دریافت دارای اثرگذاری بسیار کمی است چرا که بسیاری از افراد پیامک های تبلیغاتی را ندیده پاک مینمایند .

2) کدهای CRM و کارت ویزیت آنلاین:

100 تا 600 هزار تومان برای رزرو کد CRM پرداخت می کنید و به خود می بالید که 30 درصد پورسانت آنی دریافت کرده اید؟

به جرات بزرگترین شوخی این سیستم بخش کدهای آن است. طبق فایل های صوتی منتشر شده از فعالین این سیستم، این عزیزان مدعی بودند که کارت ویزیت های کاغذی همیشه در دسترس نیستند و طبیعتا بعد از مدتی خراب می شوند و .. که به همین دلیل نیاز است به کارت ویزیت آنلاین.

اینکه مشتری کدی را ارسال کند و در نتیجه یک پیام حاوی اطلاعات تماس و ... برای وی پیامک شود را کارت ویزیت آنلاین تلقی می کنید

؟ خب به جای صرف این همه هزینه می توانید از اینستاگرام استفاده کنید.

اینستاگرام فقط یک مثال بسیار ساده است که در ادامه مزایای اینستاگرام رو نسبت به کدهای آی نوتی بررسی کنیم:

دیجی کالا

  1. اینستاگرام در دسترس ترین ابزار موجود در بازار است.
  2. در اینستاگرام قابلیت جستجو می باشد اما در آی نوتی خیر.
  3. بسیار زیباتر و شکیل تر از قالب متنی پیامک است.
  4. در آی نوتی افراد باید کد هر کسب کار را بخاطر داشته باشند و در غیر اینصورت نمی توانند به اطلاعات تماس دسترسی پیدا کنند.
  5. در اینستاگرام امکان تعامل با مشتریان از طریق بخش نظرات و پیغام ها (دایرکت) موجود است.
  6. اینستاگرام بسیار سریعتر و قابل اعتماد تر از سیستم های پیامکی است.
  7. و در نهایت اینستاگرام رایگان است.

از این جهت اینستاگرام را مثال زدم چرا که همه ما تجربه کار با ان را داشته ایم.

اما در ادامه می خواهم یک ابزار رایگان و بسیار کاربردی دیگر را معرفی کنم چرا که مصداق کامل یک کارت ویزیت آنلاین است.

این ابزار کاربردی که آدرس آن  profile.ir  است، شما می توانید در آن کارت ویزیت شخصی یا کسب و کار خود را به رایگان ایجاد کنید و آدرس آن را در معرض عموم قرار دهید که پس از مدتی از طریق موتورهای جستجویی همچون گوگل نیز کسب و کار شما در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

برای مثال من در عرض چند دقیقه توانستم کارت ویزیتی برای خود با آدرس profile.ir/alirezaomidan ایجاد کردم

حال سوال اینجاست کدام یک را می توان کارت ویزیت آنلاین در نظر گرفت؟

کدام یک اثر بخشی بهتری دارند؟

در سال 2017 دیگر تبلیغات سنتی همچون پیامک جای خود را به تبلیغات خلاقانه داده است و این یک امر کاملا بدیهی است.

و اما چرا آی نوتی؟

همیشه به خاطر داشته باشید که در هر کسب و کاری اگر ارزش محصول یا خدمات شما کمتر از مبلغ پرداختی باشد این کسب و کار دوامی نخواهد داشت و قطعا تنها راه موفقیت شما در چنین سیستم هایی استفاده از روش های اغوا گرایانه است که البته این شیوه ها را در بخش های بعدی بررسی خواهیم کرد.

همه عزیزانی که در حال فعالیت در این سیستم هستند باید به این نکته توجه کنند که تمامی بخش های آی نوتی از جمله کد و پنل پیامکی صرفا بهانه ای است برای تبادل پول، چرا که سود شرکت از فروش این کدها 100% است و لذا 50 درصد آن را بین بازاریابانش تقسیم می کند و مابقی هم…...

این نکته را از منظر کارشناسانی که سالهاست در حوزه برنامه نویسی و تولید سیستم های مبتنی بر پیامک فعالیت داشته اند خدمتتون عرض می کنم که بخش کدهای CRM شرکت آی نوتی به هیچ عنوان ارزش مالی ندارد و صرفا به جهت قانونی جلوه دادن کار است.

تبلیغات اغواگرایانه آی نوتی

یکی از بخش هایی که به شدت مدیران این سایت برروی آن تاکید دارند آمار انلاینی بالای وب سایت آی نوتی میباشد.

حدود چند هفته پیش که به این سایت مراجعه کردم اولین چیزی که توجه بنده رو جلب کرد تعداد کاربران آنلاین سایت بود که در ساعت حدود 10 شب چیزی در حدود 4000 کاربر بود که البته با هر بار دوباره سازی (Refresh) صفحه، عدد با تقریب 120 تغییر می کرد.

در ادامه از طریق چند ابزار کمکی و تحت وب این وب سایت رو مورد بررسی قرار دادم و نتیجه آن شد که این آمار به کلی دروغ است و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

دوستان عزیز باید در نظر داشته باشند که حتی شرکت هایی نظیر بیز، بادران و پنبه ریز با بیش از پنج سال سابقه نیز به ندرت رخ می دهد که 4 هزار کاربر انلاین همزمان داشته باشند و این دروغ به حدی بزرگ بود که حتی از منطق هم خارج شده بود.

اما این پایان کار نبود تا اینکه به یکی از تصاویر منتشر شده در کانال رسمی این شرکت برخورد کردیم:

کلاهبرداری اینوتی

 

همونطور که می بینید تعداد کاربران انلاین حدود 13 هزار نفر است.

وب سایتی که در یک لحظه 13 هزار بازدیدکننده داشته باشد می توان بصورت تجربی گفت که این سایت باید در همان روز حداقل 300 هزار بازدید کننده داشته باشد. ( که با بررسی های صورت گرفته ورودی های این سایت معادل حدود 20.000 بازدید و 6000 بازدید کننده در روز است )

حال سوال اینجاست که وب سایت آی نوتی در کمتر از 3 ماه با خدماتی که در قبل به آن اشاره کردیم توانسته در یک روز 300 هزار بازدیدکننده داشته باشد؟

این اشتباه ناشیانه بدلیل عدم تجربه مدیران سایت صورت گرفته است.

شما که می فرمایید تعداد بازدید دروغه پس چرا رتبه الکسا سایت انقدر رو به رشده ؟

یکی از روش های ساده، راحت و رایگان برای دور زدن این آمار، نصب نوار ابزار الکسا در مرورگر است که پس از آن اگر هر بار وارد سایت مورد نظر شوید به طور چشم گیری شاهد افزایش رتبه سایت خواهید شد همچنین نصب نوار ابزار الکسا نیز تاثی بسزایی در رتبه بندی سایت ایفا میکند.

در انتها 

در پنجمین سال از قانونی شدن بازاریابی شبکه ای به سر می بریم و آمارها چیزی در حدود 1 میلیون نفر را نشان می دهند که همین امر باعث شده تا فضای بازاریابی شبکه ای برای برخی افراد سودجو به عنوان یک هدف قرار بگیرد. اینگونه افراد با طراحی سیستم های شبه شبکه ای مدعی فعالیتی غیر از بازاریابی شبکه ای هستند و تمام تمرکزشان بر شیفت مجموعه ها به سمت خودشان است.

قطعا اینگونه سیستم ها نظیر آی نوتی، تخفیفات و .. اولین نبوده اند و قطعا آخرین آن هم نیستند، لذا امیدواریم افراد در مواجهه با اینگونه موقعیت ها کمی هوشیار تر عمل کنند.

در نهایت برای مشاهده سیستم کاری اینوتی و ورود به این سایت نیاز به کد معرف دارید

کد معرف اینوتی: 1271914761