شما برای موفقیت در هر حرفه ای نیاز دارید که برای خودتان طرح موفقیت بریزید. اگر اهداف تان را مشخص نکنید به جایگاهی که تمایل دارید، نمی رسید و نمی توان عنوان فرد موفق را به شما داد.

شما برای موفقیت در هر حرفه ای نیاز دارید که برای خودتان طرح موفقیت بریزید. اگر اهداف تان را مشخص نکنید به جایگاهی که تمایل دارید، نمی رسید و نمی توان عنوان فرد موفق را به شما داد. همه افراد موفق در زندگی و حرفه شان طرح موفقیت داشته اند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با مدلی آشنا کنیم که در حرفه بازاریابی کاربرد فراوان داشته و بسیاری از افراد موفق در این حرفه از آن استفاده کرده اند. این فرمول 4 مرحله اصلی را داراست:

1- شناسایی هدف و موانع رسیدن به آن

قبل از شروع کارتان، مقصدی که می خواهید به آن برسید را مشخص کنید. برای رسیدن به این مقصد نهایی که هدف بلند مدت شماست، می بایست اهداف کوتاه مدتی را نیز تعیین کنید؛ چرا که رسیدن به مقصد نهایی، مرحله به مرحله امکان پذیر است و مدت زمان طولانی تری مورد نیاز است.

وقتی اهداف تان را مرحله به مرحله نوشتید و در مورد آن فکر کردید، فهرستی از مزایای این اهداف را نیز برای خودتان تهیه کنید؛ چرا که این مزایا از لحاظ روحی به شما قدرت داده و تعهد برای تحقق اهداف تان را برای شما به وجود می آورد.

بعد از تعین هدف، موانعی که مانع رسیدن شما به این اهداف است را نیز مشخص کنید. برای مثال فقدان پول، فقدان مهارت و ... آیا لازم است برای رسیدن به هدف مورد نظرتان مهارت خاصی داشته باشید که این مهارت را ندارید؟ پس به دنبال راه حل باشید. برای مثال اگر نیاز است در دوره آموزشی شرکت کنید، برنامه ریزی آن را انجام دهید، یا اگر لازم است کتابی را مطالعه کنید حتماً آن را تهیه کنید.

2- تعهد، جدیت و اقدام کردن

تعیین هدف و موانع و راه حل های آن شما را به مقصد نمی رساند. موفقیت نیاز به تعهد و عمل دارد. برای رسیدن به موفقیت در هر حرفه ای به ویژه حرفه بازاریابی شبکه ای نیاز است که کارتان را با جدیت و پشتکار شروع کنید. اقدام جدی به ویژه در اوایل کار بسیار مهم و ضروری است. شما در مرحله اول مقصد و مسیر رسیدن به آن را مشخص کرده اید و برنامه برایش ریخته اید پس نوبت آن است با انرژی کارتان را شروع کنید و هیچ وقفه ای در کارتان نیندازید. برای مثال هدف شما دست یابی به مقدار فروش ثابت در هر ماه است. برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کرده اید و دوره های آموزشی تکنیک های فروش و جذب مشتری را گذرانده اید، نوبت به عمل شما رسیده است و الان زمان به اجرا درآوردن این تکنیک هاست. حتی اگر در شروع کار با شکست مواجه شدید دست از تلاش برندارید و بی وقفه ادامه دهید. وقفه در کار مساوی است با از دست دادن فرصت های پیشرفت.

3- بررسی نتایج

بعد از مدتی کار کردن لازم است نتایج تلاش تان را بررسی کنید. اگر به آن هدفی که تعیین کرده اید، نرسیدید باید علت را مورد بررسی قرار دهید، مشکل را پیدا کنید و روش کارتان را تغییر دهید. برای مثال اگر می خواهید تعداد مشتریان ثابتی داشته باشید ولی موفق نشدید پس دو مورد را بررسی کنید؛ اول محصولی که ارائه می دهید و دوم مهارت ارتباطی تان. آیا محصول از نظر قیمت و کیفیت مناسب است؟ آیا محصول مصرفی است که نیاز به تجدید خرید داشته باشد یا خیر؟ یا اینکه روش برقراری ارتباط شما به چه صورت بوده است؟ چرا پاسخ نه شنیده اید و افراد بعد از یکبار خرید تمایلی به تکرار خرید نداشته اند؟ روش های مورد استفاده تان را بررسی کنید و ایرادات آن را برطرف کنید. اگر هم به نتیجه دلخواه رسیده اید و مشکلی برای تان پیش نیامده باز هم نیاز به ارزیابی کار دارید تا بتوانید در جهت پیشرفت و بهبود قدم بردارید. اگر قصدتان در این تجارت بهترین بودن است؛ پس همواره باید تغییر کنید و به دنبال بهتر شدن باشید.

4- منعطف بودن

شما در این حرفه با به کار بردن یک رویکرد ثابت نمی توانید به نتیجه برسید؛ چرا که همه چیز مدام در حال تغییر است. برخی از افراد هستند که تعصب خاصی روی کارشان دارند و به هیچ وجه حاضر نیستند آن را تغییر دهند. ولی به خاطر داشته باشید به به کار بردن یک روش ثابت نمی توانید به نتایج متفاوت برسید اگر در برابر تغییرات انعطاف نداشته باشید، در رسیدن به مقصد جا می مانید.

این چهار مرحله ذکر شده اصلی ترین مراحل در فرمول موفقیت است. اکثر افراد موفق از این مراحل استفاده کرده اند. اگر شما تمایل دارید در این حرفه به موفقیت برسید آن را سرلوحه کار و برنامه ریزی تان قرار دهید.