تاریخچه بازاریابی شبکه ای بخش پایانی

تعریف و ساختار NETWORK MARKETING

 ( تجارت از طریق بازاریابی شبکه ای )

 طبق تعریف، تجارت شبکه ای شیوه ای است برای فروش محصولات که از طریق آن فروشندگان مستقل اجازه جذب فروشندگان دیگر و دریافت پورسانت به ازای مقدار فروش به افرادی که جذب کرده اند را دارند. این شیوه بیش از ۶۰ سال است که ابداع شده اما در طول سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی، مزایای خود را بیش از پیش نشان داده است.

اما ببینیم خصوصیات و ساختاری که باعث موفقیت NETWORK MARKETING در موج چهارم شده است چیست:

۱ – اولین ویژگی آن تماس بین اعضا است: اعضای یک شبکة فروش از هر وسیله ای برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و تلفن و نامه، فکس، موبایل، ایمیل، ماهواره و خلاصه آخرین دستاوردهای ارتباطی را برای ارتباط بین اعضا بکار می گیرند.

ادامه مطلب

۲ – خصوصیت دوم، « اینجا هیچگونه خروج و محدودیتی وجود ندارد»، هم در ورود افراد و هم در ارائة محصول. در سه فاز قبلیNETWORK MARKETING، افراد وقتی کارشان در یک کمپانی تمام می شد، از یک شرکت به شرکت دیگر می رفتند. اما الان دیگر لازم نیست، چون انتهای شبکه باز است. هیچ اشباعی وجود ندارد چون همیشه کالا و خدمات برای عرضه وجود دارد، البته در ایران چون نتورک را همان QI می دانستند تازه آنهم GQI، فکر می کردند نتورک فقط عرضة چیزهایی گران قیمت مثل طلاست. در آمریکا اینطور نیست؛ آنجا طوری شده است که وقتی میگویند NETWORK MARKETING فکر می کنند فقط باید صابون و کرم های بهداشتی بفروشند. چون در دنیا این صنعت برای عرضة طیف گسترده ایی از کالاها استفاده می شود و اینجا به خاطر این مقایسه فکر می کنند خوب همه که طلا نمی خواهند، در صورتیکه نمی دانند کمپانی خدمات هم دارد که نه تنها تعداد آنها کم نیست، بلکه مدام در حال افزایش هم هست.

۳ – ویژگی بعدی، “سیستم آماده” است.

یعنی به محض خرید استارت کار زده می شود و همه چیز برای حرکت آماده است. طرح درآمدزایی در موج۴ باید به این صورت باشد، عملی و آماده برای بهره گیری. در چنین سیستمی شما فقط با Pin و Password و امثال اینها کار می کنید. سفارش میدهید و برایتان ارسال می شود. حتی برخی شرکتها آموزش IR خود را به صورت خودکار انجام می دهند.

سیستم های آماده حرکت توان تکثیر بینهایت را دارند که نتورکرها این توان را چندین برابر می کنند.

۴ –  پورسانت دائمی و یکسان: در ۳ فاز قبلی MLM، آنهایی که در سطح رهبری (لیدرشیپ) بودند پورسانت بیشتری می گرفتند اما در موج ۴ همه یکسان سود می برند، ‌کمتر و بیشتر آن به میزان زمان و انرژی هر شخص بستگی دارد.

۵ – عامل ارتباط: در فاز سوم به خاطر استفاده بیش از حد از فنآوری کامپیوتر، حضور انسانی تقریباً از بین رفته بود. اما در موج ۴، استفاده از این پیشرفت ها به معنی حذف انسان نیست. اتفاقاً چون NETWORK MARKETING از طریق افراد انسانی انجام پذیر است، بنابراین قابل حذف نیست. چیزی که ریچارد پو میگوید این است که در موج ۴ باید توزیع کنندگان، از جنس گوشت و خون باشند؛ چون تبلیغ باید به صورت کلامی و سینه به سینه صورت گیرد.

۶ – تکثیر پذیری: مهمترین چیزی که وقتی در کتاب یا سایتهای مختلف بررسی می کنیم، روی آن خیلی تاکید شده است همین تکثیرپذیری است.  به وضوح میگوئیم که این نکته چقدر در موفقیت و عدم موفقیت کمپانی ها موثر بوده و خواهد بود.

بخش اول تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش دوم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش سوم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش چهارم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش پنجم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش پایانی تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

برگرفته از مجله بازاریابی شبکه ای