تاریخچه بازاریابی شبکه ای بخش چهارم

فازهای تحول NETWORK MARKETING

همانطور که قبلا گفته شد در سال ۱۹۴۵ با شروع کار Nutrilite، صنعتNETWORK MARKETING متولد شد. اما مطمئنا از سال ۱۹۴۵۵ تاکنون به یک صورت یعنی به همان شکل اولیه باقی نمانده و تغییراتی را در جهت رشد و تکامل داشته است. ریچارد پو در کتاب موج چهار در بخش موج سوم یعنی موج الکترونیک فازهای NETWORK MARKETING را برشمرده است؛

ادامه مطلب

– فاز اول NETWORK MARKETING یا فاز زیرزمینی underground (79-1945):

این فاز از همان Nutrilite شروع شد. در واقع همانند دورة غرب وحشی این صنعت بوده است، چون نه قانونی داشته و نه نظمی . Nutrilite  با ایده های جدید پیش رفت.  شرکت هایی که از آن الگو گرفته بودند هم خیلی پیشرفت کردند که البته برخی صادقانه عمل می کردند و برخی نه. البته دولت هم سعی می کرد تا همزمان با همان صداقتی که برخی شرکت ها کار میکردند، محدودشان کند.

– فاز دوم NETWORK MARKETING یا مرحله رشد و گسترش (۸۹-۱۹۸۰):

که با قانونی شدن Amway شروع شد. اینجا بود که با پیشرفت فنآوری کامپیوتر، شرکت دارها به استفاده از کامپیوتر رو آوردند. در دهه ۸۰ سرعت رشد و گسترش بسیار زیادی داشت. اما حتی در دورة رشد خود هم مسائلی داشت. افراد وقتی عضو می گرفتند قول می دادند که اینکار فرصت های نامحدودی در اختیار آنها قرار می دهد، اما نمی گفتند اگر زمان بگذارید و کار کنید. افراد کمی بودند که زمان و پول و انرژی برای اینکار صرف کردند.

یکی دیگر از مسائل این دوره این بود که افراد متوسط – که نیمه وقت کار می کردند – نمی دانستند چطور باید جنسی را که نمی شناسند بفروشند. بنابراین بعد از مدتی خسته می شدند و می بریدند و فقط افراد قوی و نابغه با انگیزة قوی و شخصیت های فوق العاده، موفق می شدند. اما در اواخر این دهه، آموزش و حمایت نیز به نظامNETWORK MARKETING اضافه شد. ظاهراً “دان هلر” که زمانی فروشنده IBM بوده و فاز اول و دومNETWORK MARKETING را هم تجربه کرده بود، برای اولین بار شروع به آموزش  زیرمجموعه هایش کرد. او حتی خانواده خود را هم درگیر کار آموزش کرده بود. وی می گوید: الان مردم دیگر مجبور نیستند بیشتر کارهایی را که ما کردیم انجام دهند. او دو سال نیمه وقت به شیوه MLM کار کرد و زمانی که به سود رسید، کار IBM را رها کرد. او می گوید الان کار NETWORK MARKETING خیلی ساده شده است.

– فاز سوم یا مرحله فروش جمعی و انبوه (۱۹۹۹-۱۹۹۰):

از سال ۱۹۹۰، Amway هم مثل شرکتهای دیگر روش خود را تغییر داد و با استفاده از کامپیوتر، Voice-mail و فکس آنلاین و هر روش الکترونیکی و ارتباطی ممکن، به کار خود ادامه داد تا فروش بیشتری داشته باشد و از اینجا بود که فاز سوم شروع شد. اینجا بود که همه می توانستند در این کار وارد شوند. هزینه ها چه به لحاظ پولی و چه زمانی، کاهش یافت. به این ترتیب موجی از مشتریان حمله ور شدند. مردمی که حتی فکرش را نمی کردند زمانی بتوانند اینکار را انجام دهند نیز به اینکار پرداختند. البته همة آنها موفق نبودند. هیچ حرفه ای تضمین نمی دهد که همه افرادی که به آن می پردازند موفق باشند. اما برای مردم در آن برهه، چند صد دلار هم غنیمت بود. دید اغلب مردم این بود که NETWORK MARKETING ارزش کارکردن را دارد. در این دوره بود که NETWORK MARKETING به صنعت تبدیل شد.

بخش اول تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش دوم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش سوم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش چهارم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش پنجم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش پایانی تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

برگرفته از مجله بازاریابی شبکه ای