تاریخچه بازاریابی شبکه ای بخش پنجم

“وال استرتیت ژورنال” در تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۹۵ نوشت: بین ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴، ۳۴% به تعداد نتورکرها افزوده شده است و تعداد افرادی که تمام وقت به آن میپردازند، دو برابر شده است (درواقع کسانی که به عنوان کار و یک شغل به آن نگاه میکردند). در این دوره کشورهای دیگری هم بودند که از سیستم NETWORK MARKETING استفاده میکردند به ویژه کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا بسیار سریعتر از آمریکا عمل کرده بودند. رشد MLM در دهه ۹۰ در آمریکا بیشتر از رشد مجموع سایر سیستم های اقتصادی این کشور بود.

در این فاز لازم نبود بالاسری و زیرمجموعه، یکدیگر را ببینند بلکه از هر جای دنیا می توانستند با هم ارتباط برقرار کنند. در واقع از هر جای دنیا می شد به پیلة فردی در جای دیگر وارد شد. اما از مضرات آن کم رنگ شدن حضور انسانی در سیستم بود.

ادامه مطلب

– فاز چهارم یا بلوغ NETWORK MARKETING:

علیرغم رشد چشمگیرNETWORK MARKETING، هنوز خیلی از شرکتها مردد بودند.NETWORK MARKETING با وجود میلیاردها دلار سوددهی باز هم مطرود بود. اما در سال ۲۰۰۰ شرکتها یکی یکی به سمت آن آمدند. در این فاز، ارائة خدمات به ویژه خدمات اینترنتی به روش MLM رواج یافت برای مثال Alladvantage.Com برای افراد و شرکتها یک viewbar در نظر گرفته بود که می توانستند از آن برای تبلیغ استفاده کنند.

در فاز چهارم، NETWORK MARKETING به صورت یک فرهنگ درآمد. تا قبل از این موج در هیچ کتاب یا ژورنالی دربارة آن نوشته نمی شد و دنیای آنها دنیایی جدا بود. اما از سال ۲۰۰۰ از این انزوا خارج شد و به عنوان بازاریابی قانونی به همه معرفی شد و حالا در مطبوعات دنیا از موفقیت های آن گفته می شود. در این موج NETWORK MARKETING هم به دنیای شرکت داری پیوست و بنابراین افراد جویای کار واقعی، جذب آن می شوند . NETWORK MARKETING در سه فاز گذشته رشد کرده و در موج ۴، شکوفا شده است.

دیگر، موفقیت فروش اجناس به شانس ربطی ندارد چون در این موج موفقیت فروش، قطعی است. چرا؟ چون توزیع کنندگان این موج جدی، تشنة اطلاعات و با انگیزة قوی هستند و خون و عرق خود را سرمایه کرده اند. در موج ۴ علیرغم موج سوم حضور انسانی پررنگ است. ارتباط در این موج یعنی حضور داشتن؛ حتی اگر شده با شنیدن و حرف زدن پشت تلفن (صدا). در این موج، ساده کردن کار از عوامل موفقیت است و فقط باید ارتباطات داخل مجموعه را شکل دهیم، سپس آنرا مدیرت و ارزیابی کنیم. در این موج نه تنها شیوة کار ما بلکه نحوه یادگیری کودکانمان، ساختار خانواده و روابط اجتماعی ما نیز رقم می خورد. در این موج طیف گستردهای از محصولات و خدمات شامل خدمات بانکی ، بیمه، اینترنت، کتابفروشیهای الکترونیکی و تبلیغات اینترنتی، توریستی و بسیاری دیگر به جمع NETWORK MARKETING پیوستند. این موج یک موج آمادة حرکت است که در آن نه تنها نوع تجارت بلکه نوع افراد و نحوة کار و موفقیت آنها نیز تغییر کرده است. در اقتصاد به سیستمی آمادة حرکت می گویند که نیازی به امتحان و بررسی ندارد و فقط باید استارت بزند و راه بیفتد.

یکی از مشخصات NETWORK MARKETING آنهم در موج چهارم، کار گروهی است؛ قومیت ها و نژادها یکدیگر را در این سیستم تقویت می کنند. حتی قومیتهای جدید و وابستگی های جدید ایجاد می شود که بسیار محکمند.

 در مقاله بعدی از سری مقاله های تاریخچه بازاریابی شبکه ای به بخش آخر موضوع تعریف و ساختار NETWORK MARKETING خواهیم پرداخت.

بخش اول تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش دوم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش سوم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش چهارم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش پنجم تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

بخش پایانی تاریخچه بازاریابی شبکه ای 

برگرفته از مجله بازاریابی شبکه ای